4 sposoby na przetrwanie upałów bez szkody dla zdrowia

4 sposoby na przetrwanie upałów bez szkody dla zdrowia

Tęsknimy za nimi mroźną zimą, a gdy już nadejdą, szukamy sposobów na to, by sobie ulżyć. Mowa o upałach. Ciężkie, suche powietrze i wysoka temperatura sprawiają, że spada nie tylko wydajność fizyczna, ale także umysłowa. Pijesz zimne napoje i podkręcasz klimatyzację? To może się źle skończyć! Podpowiadamy, jak przetrwać upały bez szkody dla zdrowia!

Lekka dieta i dużo płynów

Organizm przeciążony nadmiernym ciepłem będzie mniej wydajny – to naturalne. Jeżeli będziesz serwować mu ciężkostrawne, duże posiłki, zmęczy się jeszcze bardziej – będzie musiał zużyć dodatkową energię na strawienie takiego jedzenia. W efekcie będziesz czuć się jeszcze gorzej: bez sił i energii do życia. Nie dociążaj swojego organizmu bez potrzeby!

Latem, w czasie upałów, zaleca się lekkostrawną dietę i wypijanie dużej ilości płynów. Najlepiej, by była to zwykła woda niegazowana – może być źródlana, ale mineralna pomoże przy okazji uzupełnić utracone wraz z potem składniki mineralne. 

Unikaj picia bardzo zimnych napojów. Rozgrzany organizm może doznać szoku, łatwiej również w takiej sytuacji o przeziębienie. Postaraj się również unikać spożywania słodzonych napojów – cukier wzmaga apetyt, więc będzie Ci się chciało jeszcze bardziej pić i jeść. 

Unikaj gwałtownych skoków temperatur

Wychodzisz z klimatyzowanego samochodu na upał, a po jakimś czasie znów do niego wsiadasz. Jest Ci gorąco, więc znów włączasz klimatyzację. Efekt? Szanse na przeziębienie lub zapalenie zatok gwałtownie wzrastają. 

Gwałtowne skoki temperatur szkodą zdrowiu, dlatego jeśli lubisz korzystać z klimatyzacji, nie przesadzaj z różnicą temperatur między wnętrzem pojazdu, biura czy domu, a tą, która panuje na zewnątrz. Używając klimatyzacji, staraj się nie chłodzić powietrza bardziej niż 2-3 stopnie mniej w stosunku do temperatury na zewnątrz. 

Schładzaj kostki i nadgarstki

Nadgarstki i kostki mają tendencje do puchnięcia w czasie upałów. Jeśli czujesz, że są obrzęknięte, ulżysz sobie szybko, zanurzając je na chwilę w zimnej wodzie. Możesz również schłodzić je pod bieżącą, zimną wodą. Usprawnisz w ten sposób krążenie, a także dodasz sobie trochę energii. 

Unikaj ekspozycji na słońce

Jeśli tylko masz taką możliwość, unikaj wychodzenia z domu w czasie najwyższych temperatur, tj. między godziną 10 a 15. W tym czasie unikaj również opalania się i pieszych wędrówek. 

Oczy chroń za pomocą okularów przeciwsłonecznych, pamiętaj także o nakryciu głowy. Dobrze sprawdzi się słomkowy kapelusz, który nie przewodzi ciepła – będzie więc dobrą izolacją. 

Jeśli czujesz się źle – masz zawroty głowy, jest Ci niedobrze, opadasz z sił i masz gorączkę, zwróć się jak najszybciej z prośbą o pomoc lekarską. Objawy mogą wskazywać na udar słoneczny. 

 

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz socjologii i komunikacji społecznej. Technik usług kosmetycznych, miłośniczka zwierząt. Dzielę się z Wami moim doświadczeniem i spostrzeżeniami, przede wszystkim ze świata beauty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *