,

Dieta wzmacniająca odporność - i infekcje nie mają szans!

Dieta wzmacniająca odporność - i infekcje nie mają szans!

Wzmacnianie naturalnej odporności organizmu to niezbędny krok szczególnie jesienią i zimą, w czasie zwiększonej zachorowalności na różnego rodzaju infekcje. Zanim jednak pobiegniesz do apteki po preparat wzmacniający odporność, przyjrzyj się temu, co ląduje na Twoim talerzu. To właśnie od tego, co jesz, w największej mierze zależy odporność organizmu. Co powinna uwzględniać dieta na odporność? Kiedy warto ją stosować i jak długo trzeba czekać na efekty? 

Dieta na odporność: kolorowo, smacznie i zdrowo!

Gwałtowne zmiany pogody i temperatur, stres, brak snu i zła dieta to czynniki, które w błyskawicznym wręcz tempie osłabiają naturalną odporność organizmu. Stąd już tylko krok do tego, by złapać infekcję. Leczenie jej środkami farmakologicznymi (w tym antybiotykami) pomaga uporać się z dolegliwościami, jednak nie pozostaje bez wpływu na organizm. Dlatego zdecydowanie lepiej jest zapobiegać chorobom, niż je leczyć. 

Podstawa to optymalna ilość snu (6-8 godzin), unikanie stresu i odpowiednie odżywianie. Co się kryje pod tym hasłem? Najlepsza dieta na odporność to ta składająca się z produktów bogatych w witaminę C, beta-karoten, witaminę A, E i B, a także pierwiastki: magnez, selen, żelazo. 

Zanim sięgniesz po syntetyczne preparaty, wykorzystaj możliwości, jakie daje natura. Wystarczy bowiem włączenie zaledwie kilku produktów do codziennego menu, aby efekty zobaczyć już po kilku tygodniach. Co jeść, by wzmocnić odporność?

Grunt, że naturalnie!

Dodatkiem do każdego posiłku powinna być pietruszka. To niepozorne zioło ma bowiem ogromną moc. Jest prawdziwym bogactwem witaminy C, która w największym stopniu odpowiada za odporność organizmu. W 100 g natki pietruszki znajduje się aż 178 mg witaminy C. Więcej mają jej tylko czarne porzeczki: 182,2 mg. 

Pietruszkę możesz spożywać na wiele sposobów – jako dodatek do dań, szczególnie ziemniaków czy sałatek, ale również potraw na bazie ryżu i makaronu, jak również jako składnik koktajli warzywnych. 

Warto również zajadać się cytrusami – to również kopalnia witaminy C. Pomarańcze, cytryny i grejpfruty to smaczny i zdrowy sposób na wzmocnienie odporności. 

Równie istotne jest dostarczanie organizmowi beta-karotenu. Znajdziesz go przede wszystkim w marchewce, szpinaku, czerwonej papryce, śliwkach i melonach. 

Do diety warto włączyć również czosnek i cebulę. Zawierają one mnóstwo związków siarkowych, a także witamin i minerałów. Czosnek nie bez powodu nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Zawiera mnóstwo fitoncydów, które są naturalnym wrogiem bakterii i grzybów. Czosnek nie tylko pomoże wzmocnić odporność, ale wspomaga również zwalczanie objawów infekcji. 

Jedz także tłuste ryby – to nieocenione źródło witaminy D3 i kwasów tłuszczowych. Jeśli nie wyobrażasz sobie obiadu bez surówki, zastąp ją kiszonkami: kapustą lub ogórkami. Kiszone (ale nie kwaszone – to istotna różnica) produkty zawierają mnóstwo kwasu mlekowego, który sprzyja namnażaniu się korzystnych bakterii w jelitach – a z nich również bierze się odporność. 

Im bardziej naturalne produkty spożywasz, tym lepiej: dostarczysz bowiem organizmowi tego, co najcenniejsze, bez obciążania go chemicznymi pozostałościami!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *