Jak dbać o nawodnienie organizmu latem? Nie daj się upałom!

Jak dbać o nawodnienie organizmu latem? Nie daj się upałom!

Wysokie temperatury i suche powietrze dają się we znaki wszystkim. Zmęczenie, rozdrażnienie, a nawet lekko podwyższona ciepłota ciała – to najczęstsze dolegliwości towarzyszące upalnej pogodzie, które dotykają ludzi niezależnie od wieku. Jak przynieść sobie ulgę, a przy tym zadbać o zdrowie? Pamiętaj przede wszystkim o nawadnianiu organizmu! Ile wody dziennie trzeba pić?

Dlaczego trzeba pamiętać o nawadnianiu organizmu?

Nasze ciało składa się aż w 70% z… wody! Dlatego utrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu to podstawowy czynnik warunkujący jego prawidłowe funkcjonowanie i dobre samopoczucie. 

Ile wody pić każdego dnia? Zaleca się, by było to minimum 1,5 – 2 litry. Dotyczy to w zasadzie wszystkich napojów wypijanych każdego dnia, jednak najzdrowsza jest czysta, niegazowana, niesłodzona woda. 

Aby zapewnić optymalne nawodnienie wszystkich komórek organizmu, po wodę lepiej sięgać często, za to popijać ją małymi łyczkami. 

Ile wody pić dziennie w czasie wysiłku lub upałów? To szczególne warunki, które wymagają nieco większego spożycia. Przed treningiem i po jego zakończeniu koniecznie należy uzupełnić płyny, najlepiej pijąc wodę mineralną. Pomoże ona uzupełnić utracone wraz z potem składniki mineralne. 

Nie inaczej rzecz ma się w czasie upałów. Zwiększony wysiłek fizyczny, pocenie się i suche powietrze sprawiają, że zapotrzebowanie na wodę znacznie się zwiększa. Odwodniony organizm daje znać o swoim stanie przede wszystkim poprzez:

  • ogólne osłabienie;
  • ból i zawroty głowy;
  • rozdrażnienie;
  • drżenie mięśni;
  • poważne problemy z koncentracją;
  • suchość w ustach i gardle.

Długotrwałe odwodnienie jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia – dlatego zwróć szczególną uwagę na to, ile płynów spożywasz każdego dnia. Wychodząc z domu na trening lub w czasie upałów zawsze miej w torebce przynajmniej 0,5 litra wody. 

Ile powinno się pić wody dziennie w czasie upałów i co wtedy jeść?

Jeżeli w ciągu dnia pijesz dużo herbat, soków czy koktajli, a także jesz zupy i inne płynne lub półpłynne posiłki, to w znacznym stopniu zaspokajasz potrzebę nawodnienia organizmu. W takim przypadku nie musisz pilnować aż tak bardzo tego, by pić 1,5 – 2 litry wody dziennie – dostarczasz ją wraz z innymi napojami. 

W czasie upałów warto unikać również przetworzonej żywności, przede wszystkim mocno konserwowanej i ze sporym dodatkiem soli. Zarówno konserwanty jak i sól zatrzymują wodę w organizmie, co ma podwójne konsekwencje: mogą tworzyć się zastoje w postaci opuchnięć, przede wszystkim stóp i kostek, a także zwiększa się zapotrzebowanie na płyny. 

W czasie upałów lepiej również odstawić na bok ciężkostrawne, tłuste potrawy i zastąpić je lekkimi posiłkami, najlepiej gotowanymi na parze lub pieczonymi. Doskonałym dodatkiem do letnich posiłków jest również ogórek (zawiera mnóstwo wody) i pomidor (bogaty w potas). 

Nawadnianie organizmu, nie tylko w czasie upałów, to podstawa do zachowania równowagi organizmu i dobrego samopoczucia. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *