,

Ogólne warunki zwrotów zakupów przez internet

Ogólne warunki zwrotów zakupów przez internet

Prawie każdy produkt kupiony w sklepie internetowym można zwrócić. Choć od ostatniej poważnej aktualizacji przepisów rządzących zwrotami minęły ponad dwa lata, to nadal nie wszyscy kupujący i sprzedający mają świadomość swoich praw i obowiązków. Warto więc je poznać.

Zwracaj jak tylko chcesz

Na rynku działa kilku pośredników, którzy zdecydowanie ułatwiają dokonanie zwrotów. Serwis zwracam.pl jest jednym z nich. Z usług podobnych serwisów warto korzystać, bo to znacznie skraca i ułatwia procedurę oddania towaru, jednak można też – jeśli sklep przewidział taką możliwość wprost – oddać towar z pominięciem pośredników. W każdym przypadku obowiązują dokładnie te same zasady.

Jak sprzedający próbują zablokować zwroty?

Ogólna zasada zawarta w ustawie głosi, że zwrócić można każdy produkt – od tej reguły później wprowadza się wyjątki, jednak dotyczą one szczególnych przypadków. Nie ma zaś możliwości, aby nie podlegał zwrotowi towar z konkretnego sklepu, z jakiegoś przedziału cenowego albo z konkretnej kategorii. Wszystkie zapisy o tym, że zwrotu nie są przyjmowane, są po prostu nieobowiązujące. Mimo to nadal w niektórych sklepach pojawia się takie zdanie. To już poważny argument za korzystaniem z pośredników. Nie tylko będzie łatwiej, ale przede wszystkim można mieć pewność, że dany sklep akceptuje podstawowe warunki zawarte w ustawie.

Nie ma też mowy o tym, aby zabronić zwrotów towarów przecenionych, niepełnowartościowych lub pochodzących z konkretnych dostaw. Koniec i kropka. Jeśli ktoś twierdzi inaczej – myli się albo celowo wprowadza konsumentów w błąd.

Czas na zwrot zakupów

Zgodnie z zapisami prawnymi, czas na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, czyli formalnej rezygnacji z produktu, wynosi 14 dni kalendarzowych od odebrania przesyłki. Sprzedający może jednak ten okres wydłużyć zupełnie dowolnie – nie brak już dziś sklepów, które gwarantują dożywotnią możliwość zwrotu, oczywiście jeśli spełnione zostaną wszystkie inne warunki. Jedno, czego zrobić nie można, to wyznaczyć okresu krótszego niż 14 dni.

Można jednak wyobrazić sobie sytuację, w której sprzedawca wyznacza np. trzydniowy termin zwrotu choćby na produkty spożywcze. Będzie to zgodne z prawem, jeśli taki produkt zgodnie z ustawą w ogóle nie musi podlegać prawu zwrotu. Jeśli podlega, to na zwrot musi być co najmniej 14 dni. Jeśli nie – sprzedawca decyduje, czy chce być bardziej liberalny niż ustawa.

Tego nie oddasz

Nie wszystko można zwrócić. Z prawa zwrotu wyłączone są przede wszystkim te duże kategorie produktów:

  • produkty wykonane na specjalne zamówienie lub zmodyfikowane na specjalne zamówienie, noszące cechy indywidualne;
  • produkty, których po otwarciu sprzedać się nie da, np. ze względów higienicznych (kosmetyki, żywność);
  • nośniki danych (np. płyty z filmami i grami), jeśli zostały pozbawione folii ochronnej;
  • wszystkie artykuły, w przypadku których klient zrzekł się prawa zwrotu.
 

Lubię pisać. Interesuje mnie moda, uroda oraz tematyka lifestyle. Namiętnie czytam książki - w szczególności interesuje mnie psychologia i reportaże. Skończyłam studia dziennikarskie i psychologię. Kocham zwierzęta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *