Słoneczne SOS, czyli jak poradzić sobie ze skutkami nadmiernego opalania?

Słoneczne SOS, czyli jak poradzić sobie ze skutkami nadmiernego opalania?

Morza szum, ptaków śpiew i… czerwona, rozpalona skóra. Po długim plażowaniu, a nawet po długim spacerze, będąc wyeksponowanym na promienie słońca, poparzenia skóry nie są niczym nowym ani zaskakującym. Choć każdy wie o tym, że przed wyjściem na słońce należy zabezpieczyć się kremem z filtrem, to nie każdy się do tego stosuje. Efekty? Przeważnie opłakane i to dosłownie. Czerwona, piekąca, łuszcząca się i nadmiernie rozgrzana skóra sprawia duży dyskomfort: czasem nawet uniemożliwia sen i normalne funkcjonowanie. Jak pomóc sobie w przypadku nadmiaru kąpieli słonecznej? 

Słoneczne SOS zaraz po zauważeniu objawów

Stało się – teraz czasu już nie cofniesz. Możesz jedynie łagodzić skutki nadmiaru promieni słonecznych. Jeśli jesteś w pobliżu wody (nad morzem, na basenie czy nad jeziorem), postaraj się schłodzić ciało – ale w cieniu. Jeśli woda w zbiorniku jest ciepła, a w dodatku pada na nią słońce – zrezygnuj z tego pomysłu. Jeśli masz możliwość, skorzystaj z prysznica. Schładzaj ciało niewielkim strumieniem zimnej, ale nie lodowatej wody. Taki zabieg przyniesie Ci szybką i dość odczuwalną ulgę, pomoże również obniżyć nieco temperaturę ciała. 

Skórę delikatnie osusz: miękkim ręcznikiem, najlepiej dotykając nim skórę, a nie pocierając. Natychmiast zejdź ze słońca, a następnie uzupełnij płyny – pij niegazowaną wodę, najlepiej małymi łyczkami, aby uzupełnić utracone (wypocone) płyny. 

Gdy wrócisz do domu, w żadnym wypadku nie zażywaj gorącej kąpieli ani nie bierz zimnego prysznica. Zalecany jest chłodny prysznic, pod małym strumieniem wody. 

Co robić, a czego unikać? 

Czerwona, obolała skóra to naturalna reakcja na poparzenie słoneczne. To normalne, że chcesz sobie ulżyć. Unikaj jednak nadmiernego schładzania skóry, np. kostkami lodu. Rozgrzane ciało chętnie przyjmie niską temperaturę, jednak możesz zrobić sobie tym krzywdę: masz zaburzone czucie zimna, więc o miejscowe przemrożenie tkanek nietrudno!

Przebierz się w lekkie i cienkie ubrania, najlepiej z naturalnych i przewiewnych materiałów. Unikaj ciasnych ubrań, wpijających się w ciało – sprawią niepotrzebny dyskomfort. 

Poparzona skóra potrzebuje nawilżenia i naprawienia. W tej roli doskonale sprawdzi się pantenol, najlepiej w postaci delikatnej pianki lub mgiełki. Taki produkt bez problemu kupisz w każdej aptece. Przed użyciem możesz włożyć go do lodówki, dzięki czemu aplikacja będzie przyjemniejsza. 

Skórę możesz smarować również lekkimi balsamami łagodzącymi, najlepiej tymi, które w składzie mają właśnie pantenol, mleczko bawełniane, proteiny mleczne, mleko kozie, a także wyciągi z bawełny, miodu, oliwki lub śluzu ślimaka. 

Unikaj wszelkich kosmetyków, które mogą podrażnić skórę, przede wszystkim tych mocno perfumowanych i zawierających alkohol. 

Jak zregenerować skórę po nadmiernym opalaniu?

Po kilku dniach skóra zacznie się łuszczyć. To normalny proces, jednak nie przyspieszaj go na siłę peelingami czy masażami szorstką rękawicą. W ten sposób możesz jeszcze bardziej podrażnić skórę, która i tak jest już podrażniona. 

Dopóki zaczerwienienie i podrażnienie nie ustąpi, traktuj skórę bardzo delikatnie. Myj ją łagodnymi kosmetykami, najlepiej przeznaczonymi dla dzieci, a także nawilżaj i odżywiaj ją. 

 

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz socjologii i komunikacji społecznej. Technik usług kosmetycznych, miłośniczka zwierząt. Dzielę się z Wami moim doświadczeniem i spostrzeżeniami, przede wszystkim ze świata beauty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *